Yrkeshögskoleutbildning

Stödpedagog inom funktionshinderområdet, 200 yhp

Stödpedagog-programmet är en utbildning som vänder sig till dig som vill utvecklas inom ditt yrkesområde som ett samverkande stöd för kvalitetssäkring och bredda yrkeskunskapen inom LSS-verksamhet. Den passar dig som önskar utveckla det kollegiala samarbetet, samt att få fördjupad kompetens till att göra skillnad i arbetet för människor med funktionsnedsättningar och deras anhöriga.

Stödpedagog är en kvalificerad yrkesroll med fokus på att utveckla kvalitén inom LSS-verksamhet. Som stödpedagog kommer du att arbeta för att öka individens möjlighet till självbestämmande och delaktighet. Du kommer därtill kunna vara ett samverkande stöd för personer med funktionsnedsättning och deras anhöriga, men också ha en handledande roll gentemot dina kollegor.

Det finns stor efterfrågan på stödpedagoger med yrkeshögskoleexamen inom både offentlig och privat verksamhet. Denna yrkesroll kan se olika ut hos olika arbetsgivare, men fokus är på en helhetssyn och kvalitetsutveckling inom verksamheten.

Programmet finns som uppdragsutbildning för verksamheter samt kan sökas som YH-flex av privatpersoner.

Nivå

Eftergymnasial nivå

Studietakt

Halvtid (50%)

Studieform

Distans med digitala träffar

CSN-berättigad

Ja

Utbildningsbevis

Yrkeshögskoleexamen

Ansökningstid

1 feb-18 maj, 2025.

Urvalsprov

24 maj kl. 9-11, 26 maj kl. 17-19

Programstart

25 augusti 2025 (HT25).

Öppet 1 feb – 18 maj, 2025.

Nivå

Eftergymnasial nivå

Studietakt

Halvtid (50%)

Studieform

Distans med digitala träffar

CSN-berättigad

Ja

Utbildningsbevis

Yrkeshögskoleexamen

Ansökningstid

1 feb-18 maj, 2025.

Urvalsprov

24 maj kl. 9-11, 26 maj kl. 17-19

Programstart

25 augusti 2025 (HT25).

Öppet 1 feb – 18 maj, 2025.

Vanliga frågor

Vad gör en stödpedagog?

En stödpedagog är specialiserad på att individuellt anpassat stöd och pedagogik till personer med olika former av funktionsnedsättningar. Deras arbete kan inkludera allt från att ge personligt stöd, utforma och genomföra pedagogiska program, samordna resurser och utvärdera individens framsteg för att säkerställa bästa möjliga resultat.

Var kan stödpedagoger arbeta?

Yrkesrollen finns inom en rad olika sektorer, t.ex. skolor, dagliga verksamheter, boenden för personer med funktionsnedsättningar, habilitering och rehabilitering samt inom kommunala och privata vårdorganisationer. Stödpedagoger kan arbeta med så väl barn och ungdomar som med vuxna med olika typer av funktionsnedsättningar.

Varför är stödpedagogens arbete viktigt?

Arbetet är av stor betydelse eftersom det främjar självständighet, delaktighet och livskvalitet för personer med funktionsnedsättningar. Genom att skräddarsy stöd och pedagogik hjälper de brukare att utveckla viktiga förmågor och möjligheter till ett mer autonomt och meningsfullt liv.

Varför ska jag ansöka till att bli stödpedagog?

Stödpedagoger har en unik möjlighet i att göra en verklig skillnad i människors liv stödja en positiv kvalitetsutveckling inom LSS. Genom att arbeta som stödpedagog har du chansen att bidra till att förbättra så väl vardagen och självbestämmande för personer med funktionsnedsättningar som att stödja anhöriga och vidareutveckla verksamheten och dina medarbetares arbetssituation.

Vad tjänar en stödpedagog?

Lönen varierar beroende på faktorer som arbetsuppgifter, ansvarsområden, erfarenhet och arbetsplatsens geografiska placering och karaktär. Du kan även öka din konkurrenskraft ytterligare genom att lägga till specialiseringar inom områden som exempelvis Motiverande samtal (MI).
För lönestatistik se: Ratsit, Yrkeskollen och Tidningen Vision.

Hoppa mellan olika kapitel i videon genom att klicka på tidslinjen.

Om du brinner för att hjälpa andra och vill göra en meningsfull skillnad i samhället, ansök till att bli stödpedagog och påbörja din resa mot en givande och berikande karriär. Kontakta oss för mer information om hur du kan komma igång på vägen mot att bli en stödpedagog.

Om du har några frågor gällande utbildningen, yrkesrollen eller behörighet är du välkommen att kontakta utbildningsledaren.

Eva Lindberg Petersson

Tel.nr: 0738 611 303

eva@omsorgsforlaget.se

Utbildningens kurser

Stödpedagogutbildningen ger dig fördjupad kunskap om olika funktionsnedsättningar, den lagstiftning som reglerar LSS-området, kommunikation, pedagogik med mera.

I utbildningen ingår följande kurser: 

Praktisk juridik, 15 yhp

Kursen behandlar juridiken och de riktlinjer som styr stödpedagogens arbete. Vidare behandlar kursen hur författningar ska tolkas, fungerar i praktiken och vilka juridiska dilemman en stödpedagog kan ställas inför i sitt arbete.

Funktionsnedsättningar, 25 yhp

Kursen behandlar funktionsnedsättningar och dess konsekvenser i vardagen för den enskilde så som begränsningar i socialt samspel och kommunikation, begränsande upprepade beteenden, koncentrationssvårigheter, kognitiva nedsättningar, bristande impulskontroll och inlärningssvårigheter.

Kommunikation, välfärdsteknologi och kognitivt stöd, 35 yhp

Kursen behandlar kommunikation och sampel inom funktionshinderområdet samt hur det är en förutsättning för delaktighet, inflytande och självbestämmande. Vidare behandlar kursen alternativ och kompletterande kommunikation, samtalsmetodik, digital kommunikation och betydelsen av kognitivt stöd. Kursen belyser också digitaliseringens möjligheter, utmaningar och dilemman.

Etik och professionellt förhållningssätt, 15 yhp

Kursen behandlar professionella förhållningssätt gentemot den enskilde och dennes nätverk samt arbetssätt för att stärka den gemensamma värdegrunden i en verksamhet. Vidare ger kursen träning i att identifiera, reflektera över och analysera etiska dilemman.

Människan i utveckling, 15 yhp

Kursen behandlar människans utveckling och hur stödet till den enskilde kan anpassas och förändras beroende på de olika faser i livet som den enskilde går igenom. Vidare behandlar kursen vilken betydelse hälsa, livsstil och kultur har för människans välbefinnande.

Pedagogiska teorier, metoder och arbetssätt, 35 yhp

Kursen behandlar pedagogiska teorier, metoder, arbetssätt och redskap för att kunna utveckla arbetssätt och därmed påvisa förbättringsmöjligheter för verksamheten. Vidare behandlar kursen vägledande arbetssätt samt förmåga att tillämpa och stödja ett pedagogiskt förhållningssätt på individ-, grupp-och verksamhetsnivå i syfte att skapa ett lärande och engagerande arbetsklimat.

Dokumentation och kvalitetssäkring, 15 yhp

Kursen behandlar social dokumentation i syfte att säkerställa den enskildes rättigheter samt hur man arbetar utifrån beställning, uppdrag och genomförande av myndighetsbeslut.

Lärande i arbete, 20 yhp

Den studerande ska ges erfarenhet av yrket som stödpedagog samt tillfälle för reflektion och analys av arbetet.

Examensarbete, 25 yhp

Kursen behandlar en fördjupning av innehållet i ett arbetsområde med anknytning till någon av kurserna Funktionsnedsättningar, Kommunikation, välfärdsteknologi och kognitivt stöd eller Pedagogiska teorier, metoder och arbetssätt.

Utbildningens upplägg

Behörighet

Behörighetskrav

För att vara behörig behöver du uppfylla det som kallas ”grundläggande behörighet” samt ”särskild behörighet”.

Grundläggande behörighet
Slutförd gymnasieutbildning eller motsvarande, svensk eller från ett annat land. Om du inte har svenska som modersmål ska du ha tillräckliga kunskaper i svenska.

Särskild behörighet
Lägst betyget E/3/G i följande kurser eller motsvarande kunskaper:
– Hälsopedagogik, 100p*
– Specialpedagogik 1, 100p*
– Specialpedagogik 2, 100p*

– Svenska 2 eller Svenska som andra språk 2, 100p
– Yrkeserfarenhet: arbete med stöd till personer med funktionsnedsättning motsvarande minst 1 år arbete på heltid. Deltidsarbete på minst 50 % räknas om till heltid.

* Sedan SKOLFS 2020:22 bedöms följande kurser som likvärdiga:
– Funktionsförmåga och funktionsnedsättning 1, 100p
– Funktionsförmåga och funktionsnedsättning 2, 100p

Ansökan på reell kompetens

Om du saknar betyg som styrker din behörighet till utbildningen, kan du söka på reell kompetens. Det innebär att vi gör en bedömning av dina faktiska kunskaper, oavsett hur du har skaffat dem. Det gör vi genom att be din arbetsgivare intyga dina kunskaper utifrån ett antal frågor, eller genom en intervju.

Har du jobbat inom funktionshinderomsorg fyra år eller mer på minst 50 % anser vi att du uppfyller kraven på särskild behörighet som gäller Hälsopedagogik, och Specialpedagogik 1 och 2. Det är då viktigt att du bifogar intyg på detta till din ansökan.

Stödpedagog inom funktionshinderområdet

Läs eller ladda ner programbladet

Stödpedagog inom funktionshinderområdet

Läs eller ladda ner programbladet

qr code

Ansökningsprocessen

För att ansöka till programmet erbjuds två olika alternativ. Du kan välja att söka till den ordinarie utbildningen, som tar emot ansökningar mellan februari och maj varje år. Alternativt kan du, om du redan besitter utbildningar och erfarenhet som täcker stora delar av innehållet i utbildningen, ansöka till programmet som YH-flex när det erbjuds.

Ordinarie antagningsprocess

Ansök 1 feb – 18 maj – Den 1 februari öppnar ansökningsperioden för årets omgång av utbildningen.
Behörighet – om du bedöms vara behörig till utbildningen kommer du att få inbjudan till urvalsprov (se nedan). Om vi behöver mer information från dig för att kunna bedöma din behörighet hör vi av oss.
Urvalsprov – Alla behöriga sökande kommer att kallas till ett urvalsprov som bland annat innehåller läsförståelse och förmåga att ta instruktion. Sökande rangordnas efter provresultatet. De 35 med bäst resultat kommer att bli antagna, övriga placeras på en reservlista.
Antagningsbesked – Antagningsbesked skickas per mejl senast vecka 25. Om du blir antagen måste du tacka JA eller NEJ till platsen inom en viss tid för att behålla den respektive för att lämna den till någon annan.

YH-flex antagningsprocess

Ansökan – Mellan 1 okt – 6 nov går det att söka till YH-flex genom att fylla i ansökningsblanketten och bifoga dokumentation för validering.
Urvalsprov – Preliminärt kan ett urvalsprov bli aktuellt och kommer i sådant fall hållas i november. Detta testar bl.a. läsförståelse för studier på eftergymnasial nivå osv.
Antagningsbesked – Antagningsbesked skickas per mejl. Om du antagits måste du tacka JA eller NEJ till platsen inom en viss tid för att behålla den.

YH-flex

YH flex är en form av snabbspår till examen för dig som redan har betydande kunskaper och erfarenheter som motsvarar lärandemålen i stödpedagogutbildningen. Syftet med YH flex är att erbjuda en snabbare och mer flexibel väg till examen. YH flex består av två steg: 

  1. Validering av dina kunskaper, färdigheter och kompetenser för att kartlägga vilka delar av utbildningen som du behöver komplettera med. 
  1. Komplettering av de kurser eller delar av kurser som du saknar för att kunna få examen. Studierna ger rätt till studiemedel från CSN.  

När du är klar med kompletteringarna får du en yrkeshögskoleexamen med inriktning Stödpedagog inom funktionshinderområdet. 

Förutsättningar

För att kunna bli antagen till YH flex behöver du ha gedigen erfarenhet och djupgående kunskaper från yrkesområdet. Du kanske redan arbetar som stödpedagog helt eller delvis, eller jobbar med ett uppdrag som liknar en stödpedagogs. Troligen har du också flera kortare utbildningar inom området eller en annan, närliggande utbildning. Till din ansökan behöver du bifoga betyg från gymnasiet och intyg på annan relevant utbildning, intyg på yrkeserfarenhet och en blankett (Kompetenskartläggning) där du gör en skattning av dina kunskaper. Varje ansökan bedöms individuellt för att pröva den sökandes behörighet och förutsättningar för att bli antagen till YH flex.

För YH flex gäller samma behörighetskrav som till den ordinarie stödpedagogutbildningen. Läs mer om behörighet här Omsorgsförlaget har 10 YH flex-platser. Om vi får fler behöriga sökande än studieplatser kommer ett urval att göras i form av ett digitalt urvalsprov.  

Validering 

Om du blir antagen till YH flex kommer erfarna utbildare att validera, dvs kartlägga och värdera dina kunskaper, färdigheter och kompetenser utifrån målen i samtliga kurser som ingår i stödpedagogutbildningen. Det sker genom intervjuer, skriftliga prov med mera. Valideringen kommer preliminärt att äga rum vecka 46–47. De kursmål som utbildarna bedömer att du redan uppfyller kommer du sedan att få tillgodoräkna dig. Det kan variera från person till person hur stor andel av utbildningen som får tillgodoräknas, det beror helt på förkunskaperna.  

Individuell studieplan 

Efter valideringen görs en individuell studieplan som innebär att du kompletterar med de delar av utbildningen som du saknar för att nå samtliga lärandemål och få en examen. Det kan vara hela kurser eller delar av kurser. Kompletteringen kan göras genom individuella inlämningsuppgifter, gruppuppgifter eller genom att man deltar i kurser eller kursmoment tillsammans med pågående utbildningsomgång.  

Vid frågor, kontakta utbildningsledare Eva Lindberg Petersson: eva@omsorgsforlaget.se

Utbildningens upplägg 

Omsorgsförlagets stödpedagogutbildning är helt på distans utan fysiska träffar. Valideringen kommer att genomföras via Zoom. Studierna genomför du med hjälp av vår lärplattform OFMoodle med stöd och handledning av utbildare. 

Studiemedel 

Studier via YH flex ger rätt till studiemedel från CSN. Det gäller dock inte under den tid valideringsprocessen pågår, utan bara när du har börjat studera. 

Ansökan 

Ansökan görs digitalt via yh-antagning.se. Klicka på Ansök för att komma till ansökningsportalen. Där finns detaljerade anvisningar om vilka underlag som ska bifogas. Ladda ner blanketten Kompetenskartläggning och bifoga den till din ansökan, tillsammans med underlag som styrker din behörighet och din kompetens. Ansökan är öppen 1 oktober-6 november. Det är ganska många underlag som behöver bifogas, så vänta inte för länge att leta fram/skaffa nödvändiga dokument! 

emgReviewWidget.setup({ targetElementId: ’widget-reviews’, customerId: ’40413’, sourceCourseId: ’1673061’, source: ’studentum.se’ });

Toppen utbildning

Vill varmt rekommendera andra att ta steget till att utbilda er till stödpedagog i den här fantastiska skolan. Jag läser själv andra terminen på utbildningen och jag har lärt mig så mycket, och det har varit och är givande- och lärorikt. Det har varit lite att sätta sig in i, med att sköta allt på distans, men deras lärplattform har varit enkel manövrerad och lätt begriplig att ta till. År inte det minsta besviken på att jag valde den här utbildningen.

MB, Studerande
Stödpedagog inom funktionshinderområdet

En utbildning med hög kvalité och lyhörd personal

Var lite orolig att läsa en utbildning som går helt på distans – kommer den hålla måttet, kommer lärare och klasskamraterna vara engagerade etc. Utbildningen har överträffat alla förväntningar jag haft med råge! Fantastisk personal, såväl utbildnings- och kursansvarig som lärare har varit otroligt lyhörda kring elevernas behov och önskemål. Har något varit otydligt har de snabbt gått in och stöttat upp. Tack vare att Omsorgsförlaget har en Stödpedagogutbildning som går helt på distans har de gjort de möjligt för mig att äntligen få läsa till just Stödpedagog, något som jag aldrig kunnat göra annars då jag inte fått ihop livspusslet. Guldstjärna till Omsorgsförlaget som hela tiden är måna om att ta tillvara på elevernas upplevelse av utbildningen för att driva kvalitetsarbetet framåt!

JH, Alumn 2022.
Stödpedagog inom funktionshinderområdet.

Tack så mycket!

Jag vill passa på att tacka för en fantastisk utbildning som varit väldigt bra planerad samt att vi som studenter fått ett bra stöd när vi behövt det!

AM, Alumn 2023.
Stödpedagog inom funktionshinderområdet.

Yrkeshogskolan-logga
Varukorg
Rulla till toppen