YH-program | Uppdragsutbildning
Stödpedagog inom funktionshinderområdet (Uppdragsutbildning)
Utbildningen riktar sig till personal som vill utvecklas inom yrkesområdet och arbete mer övergripande som ett samverkande stöd för kvalitetssäkring samt bredda yrkeskunskapen inom LSS-verksamhet.
Stödpedagog är en kvalificerad yrkesroll med fokus på att utveckla kvalitén inom LSS-verksamhet med fokus på att öka individens möjlighet till självbestämmande och delaktighet. Yrkesrollen syftar till att vara ett samverkande stöd för personer med funktionsnedsättning och deras anhöriga, men också till att ha en handledande roll inom arbetsgruppen.
Innehållet i Stödpedagog-programmet som uppdragsutbildning och den ordinarie YH-utbildningen är densamma. Båda svarar mot MYHs styrdokument för utbildningen och ger vid slutförande en yrkeshögskoleexamen.
Verksamheter som köper utbildningen genom direktupphandling kan emellertid få utbildningen till viss del anpassad efter önskemål och behov; exempelvis gällande takt, undervisningsform, anpassning till/av lärmiljö, osv.
Nivå | Eftergymnasial nivå |
---|---|
Studietakt | Deltid (25%), Halvtid (50%), Heltid (100%), Valfri |
Studieform | Distans med digitala träffar, Distans med träffar |
Utbildningsbevis | Yrkeshögskoleexamen |
Målgrupp | Verksamheter |
Kurser
Stödpedagogutbildningen ger fördjupad kunskap om olika funktionsnedsättningar, den lagstiftning som reglerar LSS-området, kommunikation, pedagogik med mera.
I utbildningen ingår följande kurser:
Praktisk juridik, 15 yhp
Kursen behandlar juridiken och de riktlinjer som styr stödpedagogens arbete. Vidare behandlar kursen hur författningar ska tolkas, fungerar i praktiken och vilka juridiska dilemman en stödpedagog kan ställas inför i sitt arbete.
Funktionsnedsättningar, 25 yhp
Kursen behandlar funktionsnedsättningar och dess konsekvenser i vardagen för den enskilde så som begränsningar i socialt samspel och kommunikation, begränsande upprepade beteenden, koncentrationssvårigheter, kognitiva nedsättningar, bristande impulskontroll och inlärningssvårigheter.
Kommunikation, välfärdsteknologi och kognitivt stöd, 35 yhp
Kursen behandlar kommunikation och sampel inom funktionshinderområdet samt hur det är en förutsättning för delaktighet, inflytande och självbestämmande. Vidare behandlar kursen alternativ och kompletterande kommunikation, samtalsmetodik, digital kommunikation och betydelsen av kognitivt stöd. Kursen belyser också digitaliseringens möjligheter, utmaningar och dilemman.
Etik och professionellt förhållningssätt, 15 yhp
Kursen behandlar professionella förhållningssätt gentemot den enskilde och dennes nätverk samt arbetssätt för att stärka den gemensamma värdegrunden i en verksamhet. Vidare ger kursen träning i att identifiera, reflektera över och analysera etiska dilemman.
Människan i utveckling, 15 yhp
Kursen behandlar människans utveckling och hur stödet till den enskilde kan anpassas och förändras beroende på de olika faser i livet som den enskilde går igenom. Vidare behandlar kursen vilken betydelse hälsa, livsstil och kultur har för människans välbefinnande.
Pedagogiska teorier, metoder och arbetssätt, 35 yhp
Kursen behandlar pedagogiska teorier, metoder, arbetssätt och redskap för att kunna utveckla arbetssätt och därmed påvisa förbättringsmöjligheter för verksamheten. Vidare behandlar kursen vägledande arbetssätt samt förmåga att tillämpa och stödja ett pedagogiskt förhållningssätt på individ-, grupp-och verksamhetsnivå i syfte att skapa ett lärande och engagerande arbetsklimat.
Dokumentation och kvalitetssäkring, 15 yhp
Kursen behandlar social dokumentation i syfte att säkerställa den enskildes rättigheter samt hur man arbetar utifrån beställning, uppdrag och genomförande av myndighetsbeslut.
Lärande i arbete, 20 yhp
Den studerande ska ges erfarenhet av yrket som stödpedagog samt tillfälle för reflektion och analys av arbetet.
Examensarbete, 25 yhp
Kursen behandlar en fördjupning av innehållet i ett arbetsområde med anknytning till någon av kurserna Funktionsnedsättningar, Kommunikation, välfärdsteknologi och kognitivt stöd eller Pedagogiska teorier, metoder och arbetssätt.
Ladda ner
Upplägg
En viktig del i utbildningen är att förena teori med praktisk färdighetsträning. Det sker genom studieuppgifter där den studerande enskilt eller tillsammans med andra studerande, utgår från verkliga situationer som uppstår inom LSS-verksamhet. Det kan vara i mötet med personer med funktionshinder, deras anhöriga, andra medarbetare i verksamheten eller samhället. Den studerande får träna på att utforma det bemötande eller arbetssätt som är lämpligt och som huvudpersonen och situationen efterfrågar.
Den studerande kommer att få ta del av litteratur, föreläsningar och annat kursmaterial och arbeta med bl.a. reflektionsuppgifter med handledande feedback från utbildarna. Den studerande kommer också att ha stort utbyte av att få diskutera och reflektera tillsammans med andra studerande i utbildningen.
Den studerandes kunskapsinhämtning och färdighetsträning omvandlas till kompetens undan för undan genom utbildningen, men kanske framförallt genom det självständiga projektarbete som genomförs under kursen LIA – Lärande i arbete – och det avslutande examensarbetet.
Undervisningen sker i en digital studiemiljö med omväxlande, utmanande och engagerande studieuppgifter där den studerande får möjlighet att växa och bygga den kompetens som arbetslaget och LSS-verksamheten är i stort behov av att utveckla.
- Rekommenderad takt är på 50% över 2 år, men kan anpassas efter behov.
- Utbildningen kan ges på heldistans med digitala träffar eller hybrid med ett antal fysiska träffar.
Om du har några frågor gällande uppdragsutbildningen och vilka anpassningar som kan göras är du välkommen att kontakta oss.
Annie Boström
Verksamhetsansvarig
Tel.nr: 0738 611 300
E-post: annie@omsorgsforlaget.se