Yrkeshögskoleutbildning
Stödpedagog inom funktionshinderområdet, 200 yhp
Stödpedagog-programmet är en utbildning som vänder sig till dig som vill utvecklas inom ditt yrkesområde som ett samverkande stöd för kvalitetssäkring och bredda yrkeskunskapen inom LSS-verksamhet. Den passar dig som önskar utveckla det kollegiala samarbetet, samt att få fördjupad kompetens till att göra skillnad i arbetet för människor med funktionsnedsättningar och deras anhöriga.
Stödpedagog är en kvalificerad yrkesroll med fokus på att utveckla kvalitén inom LSS-verksamhet. Som stödpedagog kommer du att arbeta för att öka individens möjlighet till självbestämmande och delaktighet. Du kommer därtill kunna vara ett samverkande stöd för personer med funktionsnedsättning och deras anhöriga, men också ha en handledande roll gentemot dina kollegor.
Det finns stor efterfrågan på stödpedagoger med yrkeshögskoleexamen inom både offentlig och privat verksamhet. Denna yrkesroll kan se olika ut hos olika arbetsgivare, men fokus är på en helhetssyn och kvalitetsutveckling inom verksamheten.
Programmet finns som uppdragsutbildning för verksamheter .
Nivå | Eftergymnasial nivå |
---|---|
Studietakt | Halvtid (50%) |
Studieform | Distans med digitala träffar |
CSN-berättigad | Ja |
Utbildningsbevis | Yrkeshögskoleexamen |
Ansökningstid | 1 feb-26 maj, 2024. |
Programstart | 26 augusti 2024 (HT24), 25 augusti 2025 (HT25). |
Ansökan öppen!
Öppet 1 feb-26 maj, 2024.
Vanliga frågor
En stödpedagog är specialiserad på att individuellt anpassat stöd och pedagogik till personer med olika former av funktionsnedsättningar. Deras arbete kan inkludera allt från att ge personligt stöd, utforma och genomföra pedagogiska program, samordna resurser och utvärdera individens framsteg för att säkerställa bästa möjliga resultat.
Yrkesrollen finns inom en rad olika sektorer, t.ex. skolor, dagliga verksamheter, boenden för personer med funktionsnedsättningar, habilitering och rehabilitering samt inom kommunala och privata vårdorganisationer. Stödpedagoger kan arbeta med så väl barn och ungdomar som med vuxna med olika typer av funktionsnedsättningar.
Arbetet är av stor betydelse eftersom det främjar självständighet, delaktighet och livskvalitet för personer med funktionsnedsättningar. Genom att skräddarsy stöd och pedagogik hjälper de brukare att utveckla viktiga förmågor och möjligheter till ett mer autonomt och meningsfullt liv.
Stödpedagoger har en unik möjlighet i att göra en verklig skillnad i människors liv stödja en positiv kvalitetsutveckling inom LSS. Genom att arbeta som stödpedagog har du chansen att bidra till att förbättra så väl vardagen och självbestämmande för personer med funktionsnedsättningar som att stödja anhöriga och vidareutveckla verksamheten och dina medarbetares arbetssituation.
Lönen varierar beroende på faktorer som arbetsuppgifter, ansvarsområden, erfarenhet och arbetsplatsens geografiska placering och karaktär. Du kan även öka din konkurrenskraft ytterligare genom att lägga till specialiseringar inom områden som exempelvis Motiverande samtal (MI).
För lönestatistik se: Ratsit, Yrkeskollen och Tidningen Vision.
Hoppa mellan olika kapitel i videon genom att klicka på tidslinjen.
Om du brinner för att hjälpa andra och vill göra en meningsfull skillnad i samhället, ansök till att bli stödpedagog och påbörja din resa mot en givande och berikande karriär. Kontakta oss för mer information om hur du kan komma igång på vägen mot att bli en stödpedagog.
Om du har några frågor gällande utbildningen, yrkesrollen eller behörighet är du välkommen att kontakta utbildningsledaren.
Tel. nr. 0738 611 303
eva@omsorgsforlaget.se
Utbildningens kurser
Stödpedagogutbildningen ger dig fördjupad kunskap om olika funktionsnedsättningar, den lagstiftning som reglerar LSS-området, kommunikation, pedagogik med mera.
I utbildningen ingår följande kurser:
Praktisk juridik, 15 yhp
Kursen behandlar juridiken och de riktlinjer som styr stödpedagogens arbete. Vidare behandlar kursen hur författningar ska tolkas, fungerar i praktiken och vilka juridiska dilemman en stödpedagog kan ställas inför i sitt arbete.
Funktionsnedsättningar, 25 yhp
Kursen behandlar funktionsnedsättningar och dess konsekvenser i vardagen för den enskilde så som begränsningar i socialt samspel och kommunikation, begränsande upprepade beteenden, koncentrationssvårigheter, kognitiva nedsättningar, bristande impulskontroll och inlärningssvårigheter.
Kommunikation, välfärdsteknologi och kognitivt stöd, 35 yhp
Kursen behandlar kommunikation och sampel inom funktionshinderområdet samt hur det är en förutsättning för delaktighet, inflytande och självbestämmande. Vidare behandlar kursen alternativ och kompletterande kommunikation, samtalsmetodik, digital kommunikation och betydelsen av kognitivt stöd. Kursen belyser också digitaliseringens möjligheter, utmaningar och dilemman.
Etik och professionellt förhållningssätt, 15 yhp
Kursen behandlar professionella förhållningssätt gentemot den enskilde och dennes nätverk samt arbetssätt för att stärka den gemensamma värdegrunden i en verksamhet. Vidare ger kursen träning i att identifiera, reflektera över och analysera etiska dilemman.
Människan i utveckling, 15 yhp
Kursen behandlar människans utveckling och hur stödet till den enskilde kan anpassas och förändras beroende på de olika faser i livet som den enskilde går igenom. Vidare behandlar kursen vilken betydelse hälsa, livsstil och kultur har för människans välbefinnande.
Pedagogiska teorier, metoder och arbetssätt, 35 yhp
Kursen behandlar pedagogiska teorier, metoder, arbetssätt och redskap för att kunna utveckla arbetssätt och därmed påvisa förbättringsmöjligheter för verksamheten. Vidare behandlar kursen vägledande arbetssätt samt förmåga att tillämpa och stödja ett pedagogiskt förhållningssätt på individ-, grupp-och verksamhetsnivå i syfte att skapa ett lärande och engagerande arbetsklimat.
Dokumentation och kvalitetssäkring, 15 yhp
Kursen behandlar social dokumentation i syfte att säkerställa den enskildes rättigheter samt hur man arbetar utifrån beställning, uppdrag och genomförande av myndighetsbeslut.
Lärande i arbete, 20 yhp
Den studerande ska ges erfarenhet av yrket som stödpedagog samt tillfälle för reflektion och analys av arbetet.
Examensarbete, 25 yhp
Kursen behandlar en fördjupning av innehållet i ett arbetsområde med anknytning till någon av kurserna Funktionsnedsättningar, Kommunikation, välfärdsteknologi och kognitivt stöd eller Pedagogiska teorier, metoder och arbetssätt.
Utbildningens upplägg
Utbildningen genomförs på halvfart under fyra terminer utan fysiska träffar. Distansupplägget gör att du kan genomföra din utbildning där du är och ändå träffa utbildare med en samlad spetskompetens inom funktionshinderområdet, noga utvalda från hela landet.
Varje kurs inleds med en digital träff och innehåller ytterligare en eller flera schemalagda, digitala träffar och grupparbeten via lärplattformen.
Studieuppgifterna bygger på reflektion kring kursmaterialet i form av litteratur, föreläsningar med mera och din egen yrkeserfarenhet. Du kommer också att ha stort utbyte av att få diskutera och reflektera tillsammans med andra studerande i utbildningen.
Din kunskapsinhämtning och färdighetsträning omvandlas till kompetens undan för undan genom utbildningen, men kanske framför allt genom det självständiga projektarbete som du genomför under kursen LIA – Lärande i arbete – och det avslutande examensarbetet.
Under kursen Lärande i arbete (LIA) ges du möjlighet att göra praktik på en valfri LIA-plats under åtta veckor. LIAn ska genomföras på en annan arbetsplats än din vanliga, men om möjligheterna tillåter kan den emellertid även utföras på din hemort. Under kursen får du även får du chansen att utforska stödpedagogrollen, delta i utvecklingsprojekt och reflektera över dina nya kunskaper tillsammans med en handledare.
Allt ditt lärande sker i en trygg och tillgänglig studiemiljö med både utmanande och engagerande studieuppgifter där du får möjlighet att växa och bygga den kompetens som LSS-verksamheten är i stort behov av.
Behörighet
Dokument
HT 2023 – VT 2025
HT 2024 – VT 2026
Läs eller ladda ner programbladet